Bir kadın bilgisayar başında çalışıyor.

Yaşadığımız sağlık krizi sırasında tecrübe ettiğimiz uzaktan çalışma deneyimi sadece bir başlangıçtı. Sanal gerçekliğin ve robotizasyonun yükselişiyle birlikte bir sonraki devrimin eşiğindeyiz. Yakın gelecekte dünyanın herhangi bir yerinden uzaktan çalışmak yeni normal olacak.

Hayal edin: merkez ofisiniz Amsterdam'da ama çalışanlarınız Türkiye, Fransa, Almanya, Hindistan veya Çin'de yaşıyor ve her gün sanal gerçeklik üzerinden işyerine giriş yapıyorlar. Bu gelecek senaryosu göründüğünden daha az fütüristik. 

Şu an, herkes farklı yerlerde çalışırken gerçek bir ekip ruhu yaratmak oldukça zor. Video konferanslar bile ekibin fiziksel olarak aynı odada bulunduğu ve bir fincan kahve ve bisküvi eşliğinde yaptığı beyin fırtınası oturumlarının veya sunumlarının yanına yaklaşamıyor.

Tüm bunlar sanal gerçekliğin yükselişiyle değişecek, en azından bizim beklentimiz bu.  Yazılım daha da gelişir gelişmez, sanal bir ofiste dolaşmak, toplantılara birlikte katılmak, meslektaşlarınızla bir masanın etrafında oturmak ve hatta sanal kahve makinesinin önünde en son ofis dedikodularından bahsetmek mümkün olacak.

Bu yalnızca bizim iş alanımızı değil aynı zamanda şirketlerin İK politikalarını da kökünden değiştirecek sayısız teknolojik gelişmelerden sadece biri. PageGroup Türkiye Genel Müdürü Hugo Campo’ya göre bu gelişmelerin yeni personel alımı için aday seçme ve işe alım süreçleri de için de önemli sonuçları olacak.

En yeni teknolojik gelişmelerin işe alım sektörü için sonuçları neler olacak?

 “Personel seçimi ve alımı üzerine çalışan kişiler olarak, duruma çok daha farklı bir pencereden bakmak zorundayız. Şu anda müşterilerimizden biri uygun bir aday aradığında, iş yerine kabul edilebilir bir mesafede bulunan en iyi personel adaylarını sunuyoruz. Artık en iyi personel adaylarının yalnızca bulunulan ülkede olmadığı bir durum ortaya çıkıyor; bu adaylar artık Japonya, Güney Afrika, Hindistan veya başka ülkelerden de çalışabiliyor. ”

“Şirketler, örneğin Avrupa'daki veya dünyanın dört bir yanındaki çok sayıda ofise tek bir yerden hizmet veren Ortak Hizmet Merkezleri gibi halihazırda bu yönde uygulamalar geliştiriyorlar. Bu durumda idari bir çalışan veya bir BT çalışanı artık aynı ofisten çalışmaktan ziyade örneğin Barselona veya Almanya'daki bir lokasyondan çalışacak. Temel fark gelecekte hiçbir çalışanın fiziksel olarak aynı yerden çalışmayacak olmasıdır.  Bu durum sonuçlarını henüz kesin olarak bilmediğimiz tamamen yeni dinamiklere yol açacaktır.”

Bu durumun işverenler açısından avantajları nelerdir?

“Temel avantaj maliyet tasarrufudur. Herkes sanal bir ortamdan çalıştığında, şirketler şimdi ihtiyaç duydukları ofis alanının yalnızca çok küçük bir bölümüne ihtiyaç duyarlar. Ayrıca bu eskimeye karşı da bir çözüm olabilir; artık bir personelin nereden çalıştığı önemli olmadığında, iyi personele duyulan ihtiyaç çok daha kolay çözülebilir.”

“Bununla birlikte, şirketler için en büyük avantajı, çok daha geniş bir yetenek havuzuna erişimlerinin olmasıdır. Örneğin, Hindistan'daki BT uzmanlarının sayısı birçok ülkedekinden daha fazla. Sanal bir çalışma ortamında Hindistan'daki yetenekleri kullanmak çok daha kolay olacaktır.” 

Şirketler gelecekte uygun personel adaylarını işe alırken ne gibi zorluklarla karşılaşacaklar?

“En büyük zorluk, oyun alanının daha da genişlemesi ile şirketlerin artık detaylara takılmaktan büyük resmi göremeyecek hale gelmesi olacaktır.  Peki tüm dünyadan uygun personel adaylarını işe alırken nereden başlayacaksınız?”

“Bu anlamda durum biraz 90’lı yıllardaki internet devrimine benziyor. PageGroup'ta çalışmaya başladığımda personel seçimi ve alımı hala çok anlaşılabilir bir işti. İyi personel adaylarını içeren bir dizin kartı kutumuz vardı ve biraz daha detaylı incelemek istediğinizde, ulusal gazetelerden birine bir reklam verirdiniz.  Hangi gazeteyle hangi hedef gruba ulaşabileceğinizi gayet iyi bilirdiniz.  İnternet ortaya çıktığında ise bu işe alım modeli tehlikeye girdi. Erişim arttı ancak süreç daha az spesifik hale geldi.  Bazen ulusal iş sitelerinin birine verdiğimiz gönüllü bir reklam için yüzlerce başvuru alıyoruz.  Bu kadar çok başvuru varken doğru personel adayını nasıl bulursunuz? Bu zorluk gelecekte daha da büyüyecek.”

Bu durum PageGroup gibi bir personel seçme ve işe alım ajansının katma değerini değiştirir mi?

“Evet, internetle birlikte bu zaten zaten değişmişti. İnternet öncesi dönemde katma değerimiz, çok geniş bir personel adayı veri tabanına sahip olmaktı. Şu anda herkes LinkedIn, Facebook veya diğer sosyal medya hesapları aracılığıyla adaylarla irtibata geçebilir.  Bizim katma değerimiz, bu büyük adaylar grubu içinden bir şirketin özel ihtiyaçlarına uygun üç veya dört aday seçme konusunda bilgi ve uzmanlığa sahip olmamızdır. İşe yerleştirdiğimiz birçok adayı tüm kariyerleri boyunca takip ettik. Bu nedenle bu kişilerin neler sunabileceklerini tam olarak biliyoruz. Dolayısıyla yaşadığımız asıl zorluk doğru adayı bulmak değil, iyi adayların ve müşterilerimizin gerçekten birlikte çalışmaya başladıklarından emin olmaktır. Bunun olması için hem müşterilerimiz hem de adaylarımızla uzun vadeli bir ilişkiye yatırım yapıyoruz. Gelecekte bu ilişkiye daha da fazla yatırım yapacağız.”

Robotizasyonun işe alım sektörü için ne gibi sonuçları olacak?

“Robotizasyon sayesinde, eğitim ve iş deneyimi gibi somut kriterlere göre ilk aday grubunun seçilmesi kesinlikle daha kolay olacak. Doğru yazılımı kullanarak çok miktarda özgeçmiş ve veri tabanını okumak ve yorumlamak artık daha kolay. Fiili aday seçimi içinse hala bu adaylarla bir masa etrafında yüz yüze konuşacak bir danışmana ihtiyacınız var. Adayları seçerken her türlü duygusal ve kişisel faktör de önem kazanır.  Dolayısıyla insan faktörü işe alım sektöründe her zaman önemli bir yere sahip olacaktır.”

Yetenekli profesyoneller mi arıyorsunuz?  Açık pozisyonunuzun bilgilerini buraya gönderin.

Çalışan arayışında mısınız?

İşe alım ihtiyaçlarınızla ilgili olarak bizimle görüşmeyi ister misiniz?

Bizimle iletişime geçin

Maaş Anketleri

Piyasa trendleri ve sektöre göre maaş hakkında önemli bilgiler

Daha fazlasını keşfet