Perakende sektöründeki yüksek rekabet tüketicinin etiket fiyatlarına inancını etkiliyor.

Perakende sektörü, yükselen döviz kuru, güçlü rekabet ve hızlı eleman sirkülasyonuna rağmen canlılığını koruyor .

Dünyanın önde gelen işe alım ve danışmanlık şirketlerinden PageGroup ev sahipliğinde perakende sektörünün önde gelen firmalarının satıştan sorumlu direktörleri bir iş kahvaltısında buluştu. Nike, Estee Lauder, Joker, Magrabi ve Ayakkabı Dünyası’nın üst düzey yöneticilerinin katıldığı toplantıda 2015’te Türkiye’de perakende sektörünün durumu ve değişken döviz kurlarının sektöre etkileri konuşuldu.

PageGroup Perakende Bölümü Kıdemli Yöneticileri Fatih Cömert ve Yiğit Güleç, bu toplantıda, perakende pazarının ayakkabı, kozmetik, oyuncak, optik gibi farklı alanlarından yetkililerinin birbiriyle görüş alışverişinde bulunarak, sektöre ayna tutacak görüşler paylaştıklarını ifade ettiler. Toplantıda ortaya çıkan sonuçlara göre; Türkiye’de perakende dünyasında sektörler ayrı olsa da, sorunlar ve çözümler benzerlik gösteriyor.

Perakende sektörü markaları 2015’te ekonomik kriz tehlikesi görmemesine rağmen, perakende pazarının büyüme göstermeden, stabil durumunu koruyacağını öngörüyor. Satıştan sorumlu direktörlere göre Türkiye pazarında markalar kriz ortamında yaşamaya alıştı. Firmalar kısa vadeli planlarla istikrarı korumaya çalışıyor.

Sektörün başlıca sorunları şöyle sıralanabilir;

Döviz kuru artışı: Döviz kurundaki ani artışlar yabancı markaları zorluyor. Uluslararası markalar, kur artışına rağmen satış fiyatlarını sabit tutup, yıllık karlılık hedeflerini tutturabilme kaygısı içinde dikkatli davranıyorlar.

Dövize endeksli kiralar: Markalar AVM’lerdeki mağazaların dövize endeksli kiraları nedeniyle sıkıntı yaşıyor. Kiraların yıl içinde sabitlenmesi veya kira indirimine gidilmesi konusunda bir kaç AVM’nin olumlu adım attığını gözleniyor.

Doğru markanın doğru lokasyonda iyi bir planlamayla sunulması karlılık oranlarında fark yaratıyor. Akıllıca bir stratejik bir düzenleme ile küçük bir mağaza ile daha büyük bir mağazanın kar oranı aynı olabiliyor.

Gümrük işlemleri: Türkiye’de yabancı markalar döviz kurlarındaki artışının yanı sıra gümrük işlemlerindeki güçlüklerle de boğuşuyor. İthal ürünlerin gümrüklerde uzayan işlemleri, ürünlerin yapısına dair laboratuvar testlerinin uzun süren incelemeleri, tüketiciye ulaştırılmalarını geciktiriyor. 

Orantısız rekabet: Perakende sektörünün en önemli sıkıntılarından biri sektörel anlamda orantısız rekabetin söz konusu olması. Rekabetin son derece sert ve yer yer acımasız boyutlara ulaşması piyasanın sürdürülebilirliğine dair endişe yaratıyor. Tüketicinin ürünlerin etiket fiyatlarına inancını etkiliyor.

Satış Elemanı pozisyonu dünya genelinde ciddi ve sürdürülebilir bir meslek iken Türkiye’de geçici bir iş olarak görülüyor

Perakende sektöründe en dikkat çekici konulardan birisi de mağazalardaki elemanların sık iş değiştirmesi. Dünyanın her yerinde bu sektörde iş değiştirmeler diğer sektörlere göre daha fazla oranda oluyor. Ancak Avrupa ile kıyaslandığında Türkiye’de işten ayrılma oranı çok yüksek.

Perakende sektöründe satış elemanlarının iş sadakati diğer sektörlere göre daha zayıf. Bunun en önde gelen nedeni, elemanların bu sektörde iş alternatiflerinin fazla olması. Tek kriteri maaş olan, sadakat duygusu güçlü olmayan genç çalışanları aynı işte uzun süre tutmak zor oluyor. Özellikle İstanbul ve Ankara’da turnover (işten ayrılma) ortalaması yüzde 70 civarında görülüyor.  Üç ayda bir yüzde 100 ekip değişimi yaşayan mağazalar da var. Bu oran Anadolu şehirlerinde çok daha az oranlarda seyrediyor.

İlk üç ayda işten ayrılmalar genelde iki temel sebebe dayanıyor; yanlış istihdam veya mağaza müdürünün yanlış yönetim biçimi. İşe yanlış eleman seçimi ve mağaza müdürlerinin görev dağıtım stratejisindeki hataları istenilen verimi almayı engelleyebiliyor. Yurt dışında mağaza satış elemanı, statüsü ciddi ve ileri yaşlarda da sürdürülebilen bir meslek olarak algılanırken, Türkiye’de kazancı az ve geçici bir iş olarak görülüyor. Bu da işten kısa sürede ayrılma nedenlerinin başında geliyor.

PageGroup Hakkında

PageGroup dünyanın önde gelen iş alım, seçme ve yerleştirme danışmanlığı şirketlerinden biridir. 39 yıl önce İngiltere’de kurulan şirket şu anda 154 ofis ve 5000’in üzerinde çalışanı ile 35 ülkeye yayılmış durumdadır. Şirket, alanlarında uzmanlaşmış ekibiyle nitelikli profesyoneller ve orta ve üst düzey yöneticilerin sürekli, geçici ve sözleşmeye dayalı seçme yerleştirilmelerinde lider bir tedarikçi konumundadır. Londra Borsası’nda halka açık bir şirket olarak (FSTE 250) işlem görmektedir.

PageGroup Türkiye faaliyetlerine 2008 yılında İstanbul Ofisi ile başlamıştır ve Page Executive, Michael Page ve Page Personnel markaları ile hizmet vermektedir.www.michaelpage.com.tr

Detaylı Bilgi İçin:

Medya İletişim:

Sevgin Özer

Net İletişim

(212) 233 44 83 / 0533 306 91 68

info@net-iletisim.com

PageGroup Türkiye İletişim için:

Tuğçe Gülsoy

Pazarlama ve İletişim Koordinatörü

(212) 336 52 76 / 0530 153 20 72

tugcegulsoy@michaelpage.com.tr