blurring-relationship

“İş yaşam dengesinde birbirine geçen çizgiler – her zaman erişilebilir misin?”başlıklı bir önceki yazıda ele alındığı gibi teknolojinin iş ve özel yaşam arasındaki çizgileri iyice dağıttığı bir dönemdeyiz ve tüm bu belirsizlik mutluluk durumumuzu doğrudan etkiliyor. 

Peki profesyonel ve özel ilişkilerin birbirine karışması mutluluğumuzda nasıl bir etki ediyor? Türkiye’de araştırmaya katılanların yüzde 95’i işyerinde kurulan olumlu ilişkilerin kendileri için önemli olduğunu söyledi, dolayısıyla bu konunun önemini kaybetmeyeceğini rahatlıkla söyleyebiliriz.

İşyerinde (ve dışında) kurulan ilişkilerin önemi

Michael Page 2018’in Haziran ayında Türkiye’de 745 katılımcı ile bir araştırma yaparak bu olguyu irdelemeye karar verdi. Elde edilen sonuçlara göre özel ve profesyonel yaşamı birbirinden ayırmak gittikçe zorlaşıyor. Bağlantılı cihazlar, ofis saatleri dışında gerçekleştirilen aktiviteler ve ofis dışında da sosyalleşme isteği gibi sebepler iş yaşam dengelerinin birbirine geçmesine neden oluyor. Y Kuşağı ve Milenyum Kuşağının iş dünyasına gelmesiyle birlikte ve bu neslin bir işyerinden beklentilerine göre işgücündeki dengeler de tamamen değişiyor.

21. yüzyıl Türkiye’sinde çalışanların yüzde 70’i iş arkadaşlarıyla ofis saatleri dışında da görüşüyor. Yani işle ilgili olmayan konularda birbirlerine mesaj gönderiyor ya da telefonla arıyorlar (%55), sosyalleşmek için iş dışında dışarıda buluşuyorlar (%57), hafta sonu etkinliklerine birlikte katılıyorlar (%32) veya tatile çıkıyorlar (%27). Türkiye’de iş arkadaşlarıyla tatile giden çalışanların oranı dikkat çekici. İtalya, İspanya gibi diğer Akdeniz ülkelerine bakıldığında bu oran sadece %11. Türk profesyoneller bir süre birlikte çalıştıktan sonra, gerçekten de arkadaşlıklarını iş dışına taşıyorlar. Bu durumun verimlilik üzerindeki etkisinden bahsedebilir miyiz peki?

Yakın ilişkiler verimliliği artırıyor

Bugün Türkiye’deki çalışanların yüzde 91’i işyerindeki arkadaşlarıyla yakın ilişki kurulduğunda verimliliğin iyi anlamda etkilendiğini düşünüyor. Katılımcıların yüzde 82’si yöneticilerle kurulan iyi ilişkilerin de aynı şekilde performansa olumlu etkisinden bahsediyor.

Çalışanların kendini iyi hissetmesi ve kendilerini işe tam olarak verebilmeleri, performansı artıran en önemli etkenlerden. Çalışanlar birbirlerini tanıyıp anladıkça, profesyonelliği etkileyen bir güven duygusu ve bağ oluşuyor.

Şirketler de bunu biliyor ve çalışanların şirket dışında sosyalleşmesi için aktif olarak fırsatlar oluşturmaya özen gösteriyor. Araştırmaya katılan çalışanların yüzde 74’ü ailelerinin iş arkadaşlarıyla tanıştığını ve bu organizasyonların yüzde 38’inin işverenin inisiyatifiyle (yılbaşı partisi, yaz piknikleri, doğum günü partileri gibi organizasyonlarda) gerçekleştiğini söylüyor.

Çalışanlar, yöneticilerine kıyasla ekip arkadaşlarıyla daha fazla yakınlaşıyor

İş hayatında değişim esastır. Günümüz teknoloji dünyasında ve yönetim piramidinde yaşanan değişikliklerle birlikte iş ilişkileri de bir dönüşüm rüzgarının içine girdi. Ekipler daha iyi iş yapabilmek için daha geniş yetilerle donatılıyor ve daha yakın çalışmaları teşvik ediliyor.

Buna rağmen çalışanlar ve yöneticileri arasındaki ilişkiler henüz pek değişmedi, aradaki mesafe hala korunuyor. Araştırmaya göre çalışanların yalnızca yüzde 42’si yöneticileriyle ofis saatleri dışında iletişim kurduğunu söyledi.

Yine sadece yüzde 42’si yöneticileriyle işle ilgili olmayan konularda mesajlaştığını ya da telefonda konuştuklarını söylüyor. Yüzde 27 gibi düşük bir oran hafta içi akşam saatlerinde yöneticileriyle görüştüğünü söylerken, kendileriyle aynı pozisyondaki çalışma arkadaşlarıyla akşam buluşma oranları neredeyse üç katına çıkıyor. Yüzde 83%’ü işyerinde arkadaş edindiğini söylüyor, yöneticileriyle arkadaş olduğunu söyleyenlerin oranı sadece yüzde 37. Bu da yöneticilerle kurulan ilişkilerin hala mesafeli olduğunu gösteriyor.

İlginizi çekebilir: 

İşte Konsantrasyonunuzu Korumak için 5 İpucu

Pazartesi’ni sendromsuz geçirmek için 6 yol

Kariyer değişikliği mi düşünüyorsunuz? Güncel CV’nizi bizimle paylaşın

Araştırma hakkında
Örneklem: Araştırma Türkiye’deki işsiz, çalışan ve yöneticilerden oluşan 754 kişinin katılımı ile gerçekleştirildi. 
Metodoloji: Örneklem, (katılımcıların cinsiyeti, mesleği, bir meslekte çalışan kişi sayısı gibi) verilerin düzenlemesine göre gerçekleştirildi. 
Veri toplama metodu: Görüşmeler Haziran 2018’de online olarak tamamlanan ve katılımcıların kendilerinin kaydettiği anketler üzerinden gerçekleştirildi. 

İş mi arıyorsunuz?

En iyi iş tekliflerini internet sitemizde bulabilirsiniz.

Hemen başvurun

Maaş Anketleri

Piyasa trendleri ve sektöre göre maaş hakkında önemli bilgiler

Daha fazlasını keşfet