Yeni bir iş aracı olarak Artırılmış Gerçeklik

Gerçekliği duygularımızla anlarız, gözlemleriz, hisseder ve yaşarız. Teknoloji gerçekliği yaşama şekillerimizi değiştireli çok oldu ancak yeni gelişen artırılmış gerçeklik teknolojisi ile güç artık daha fazla tüketicinin elinde. Kişilerin gördüğü, duyduğu ve hatta hissettiği şeyleri istediği şekilde değiştirebilmesi mümkün. 
Dijital dünya giderek daha “somut” bir hal aldıkça, dijital ve fiziksel nesnelere verilen değer de yeniden tanımlanıyor. İnsanlar ve nesnelerle gerçek zamanlı temas kuran dijital etkileşimlere yönelik talep büyüyerek artıyor. Bu da iletişimin doğasını temelden değiştiriyor. Artık her sektör, yetenek ve becerilerin sınırları arasında hızla yer değiştirebildiği böyle bir ortamdan etkilenecek. 
Artırılmış gerçeklik teknolojilerinin yeni nesli, geleceğin çalışma ortamlarında yepyeni bir gerçekliği de beraberinde getirecek. Tüketiciler, gerçekliğin kalitesini geliştirip tam anlamıyla farklı bir dünyaya geçiş sağlayan farklı teknolojileri kullanabilecek. Hem tüketiciler hem de profesyonellerin fiziksel alanlarda dijital nesnelerle rahat bir şekilde etkileşime geçmesini sağlayan “karışık gerçeklik” terimi daha sık karşımıza çıkacak. 
Tüketiciler, ürün ve hizmet deneyimlerini zenginleştirmenin bir yolu olarak artırılmış gerçeklik (AR) teknolojisine daha fazla güvenmeye başlayacak. Önümüzdeki dönemde tüketicilerin kullanmaya alışkın olduğu akıllı cihazların yeni nesillerine ek AR özellikleri eklenebilir, böylece pahalı ve kullanmaya alışık olunmayan yeni donanımlara yatırım yapma ihtiyacı da ortadan kalkabilir. 
Artırılmış gerçeklik yazılım veya donanımları 2018 yılında iş ortamlarında oldukça az kullanıldı ancak bu konuda geliştirilebilecek uygulamalara ilgi şimdiden yüksek. Uzmanlar bu teknolojilerin ileride hayatımıza çok çeşitli şekillerde etki edeceğini öngörüyor ve görünen o ki pek çok kurum, şirket ve marka AR ve giyibilir teknolojilerin gücünü keşfetmeye ve kişiselleştirilmiş deneyimler yaratma çalışmalarına başladı. 

Artırılmiş gerçeklik alanindaki en yeni gelişmeler 

AR’nin demokratikleşmesi 

AR teknolojisinin ne kadar yaygın ve erişilebilir olmaya başladığının en net ve güncel örneklerinden biri, hem uzman geliştiriciler hem de sıradan kullanıcıların iOS cihazları için artırılmış gerçeklik uygulamaları geliştirmesini sağlayan Apple’ın ARKit platformu oldu. Ağustos 2017’de duyurulan yazılım geliştirme platformu, geliştiricilikte yepyeni bir dönemin başlangıcına, aynı zamanda pazarın ele geçirmesi gereken yeni yetenek ve beceri türlerine de işaret ediyor. 

ARcades 

2017 yılında M&Ms, yeni bir ürününün lansmanını yapmak için New York’un Times Meydanı’nı bir AR oyun deneyimine dönüştürdü. İndirilebilir Blippar uygulamasını kullanan kişiler, meydanın meşhur billboardlarını interaktif dijital oyunlara dönüştüren ‘Arcade’e erişim sağlayabiliyordu. Markalar ve reklamverenlerin AR teknolojisini bu gibi şekillerde kullanmaya başlamasının reklamcılık sektöründe ciddi etkileri var ve ileride bu alan pazarlamacı araçlarının en önemli parçalarından olabilir. 

Süper Askerler

ABD ordusu, AR teknolojisinden yararlanarak askerlerine “geliştirilmiş durumsal farkındalık” fırsatı sağlıyor. Amacına uygun bir şekilde “Taktiksel Artırılmış Gerçeklik” (TAR) adı verilen bu teknoloji, her bir askerin ve silah arkadaşlarının konumunu takip ediyor. Askerlerin bellerinde taşıdığı bir tablete kablosuz olarak eklenen bir göz parçası, silahlarına eklenen optik nişangaha bağlanıyor. Askerler bu lenslerden baktıklarında hedeflerinin uzaklığı ve termal sinyaller gibi verileri görebiliyorlar.  

Geleceğin işgücüne dair önemli göstergeler

Konum bağımsız yetenekler 

Kişiselleştirilmiş gerçeklik kavramının yükselişi, lokasyon bağımlılığı her geçen gün azalan iş piyasasında da karşılığını bulacak. Yetenekler dünyanın farklı yerlerinde aynı zamanda çalışabilecek, çok daha verimli bir ortamda işbirliği yapacaklar ve yepyeni ve deneysel formatlarda bilgi paylaşımına açık olacaklar. 

Yeniden tasarlanan çalışma şekilleri 

İş dünyasında yaygın olan dijital işbirliği ve oyunlaştırma çalışmaları, artırılmış gerçeklik teknolojisiyle birlikte daha da ileri taşınacak. Eskinin çalışma şekilleri yeniden tasarlanacak, güncellenecek. Karışık-gerçeklik ortamında ekipleri daha verimli ve iletişime açık tutmak için yepyeni özelliklere ihtiyaç duyulacak. 

Belirli pozisyonların yükselişi 

AR teknolojisinin ticari anlamda başarılı olması ve yükselişi, AR ve derinlik algılayıcı teknolojilerini kullanmayı bilen geliştiricilerin revaçta olmasını sağladı. Diğer yandan AI araçlarıyla kurulan entegrasyon, kişiselleştirilmiş gerçeklik ve neyi ne zaman göreceğimizi dikte eden akıllı algoritmalarla çalışmak için ihtiyaç duyulan yeni yeteneklerin de ortaya çıkmasını sağladı. 

Gelişen görsel kültür 

Artırılmış gerçeklik bağlamında görsel kültürün de önemi artacak. İşgücü piyasası aranabilir görseller ve gönderilebilir videolarla çalışan, görsel anlamda güçlü bir ortama uyum sağlayan bireyleri bünyesine katacak. 

En önemlisi güven 

Teknolojiyi ne kadar üzerimize giyip, vücut içine yerleştirir ya da sindirirken, bizden o kadar çok veri toplar. Avrupa’da GDPR yasasının uygulanmaya başlaması ve dünyanın çeşitli yerlerinde gündemde olan benzer regülasyonlar, bu bilgilerin nasıl saklandığı ve işlendiği sorusunu da pek çok kuruluşun gündemine taşıdı. Bu tür teknolojilerin kullanılmasını savunan kurumların çok dikkatli hareket etmesi gerekiyor. Bireyler artık kişisel bilgilerin hassaslığı konusunda çok daha dikkatli ve verecekleri her türlü bilginin güvenliği konusunda çok daha net ve sert önlemler alınmasını talep edecekler. 
Görsel, işitsel ve çoklu duyulara hitap eden AR cihazlarının nasıl yepyeni bir kişiselleştirilmiş gerçeklik deneyimi sunduğunu öğrenmek için okuyun. 

İlginizi çekebilir: Türkiye’de Perakende: Dönüşürken Büyümek

 

İşe alım ihtiyaçlarınız için bize ulaşın